SOUNDLAB

SOUNDLAB, czyli spotkania z muzycznymi eksperymentami

AKTUELLES | 07-10-2019
W sezonie 2019/2020 w Filharmonii znów zagości SoundLab, czyli filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej. Zapraszamy już dziś na eksperymentalną podróż, w której raz w miesiącu będziemy przedstawiać Państwu nowe, różnorodne, eksperymentalne i niecodzienne brzmienia.

Filharmonia jak laboratorium


SOUNDLAB, filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej, to emocjonujące eksperymentalne przedsięwzięcie, które wykorzystuje walory akustyczne i architektoniczne budynku. Formuła cyklu, pozwala na prezentację różnorodnych brzmień, w których dokonuje się żywa komunikacja pomiędzy muzykami, słuchaczem i przestrzenią.

W ciągu minionych sezonów mieliśmy możliwość obserwowania wielu procesów twórczych. Shiva Feshareki czy Marcin Stańczyk wraz z Natalią Zamilską stworzyli dla nas zupełnie nowe dzieła, układane od początku w czystej formie budynku. Uczestniczyliśmy w prezentacji kultowych kompozycji i występów, takich jak np. ubrana w świetlną oprawę prezentacja “Oktophonie” Stockhausena. Obserwowaliśmy mariaże eksperymentalnej elektroniki z muzyką popularną. Czego jeszcze możemy zatem doświadczyć?

Muzyka jak nauka, nauka jak muzyka


W bieżącym sezonie artystycznym po raz kolejny potraktujemy Filharmonię i sferę muzyki elektronicznej jako swoistą przestrzeń do eksperymentowania, zderzania i uruchamiania wyobraźni. Rozłożymy na czynniki pierwsze korelację muzyki z nauką – matematyką i logiką – a następnie złożymy ją, ukazując nową jakość. Matematyka i logika są wszak bazą dla muzyki, muzyka wykorzystuje je w połączeniu z twórczym myśleniem.

Cykliczne spotkania z eksperymentem


Cykl rozpoczniemy spotkaniem z artystą, którego nazywa się dziś ojcem chrzestnym muzyki elektronicznej. Morton Subotnick, bo o nim mowa, to jeden z pionierów w rozwoju muzyki elektronicznej oraz innowator w zakresie działań z udziałem instrumentów i innych mediów. 17 października usłyszymy, podręcznikowy już, projekt „Silver Apples of the Moon Revisited” oraz jego premierową kompozycję „As I Live and Breathe”. Dźwiękom – zarówno tym generowanym organicznie, jak i multiplikowanym przy pomocy instrumentarium elektronicznego towarzyszyć będą wizualizacje Lillevana.

Kolejne spotkania z Soundlabem, to szukanie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy dźwiękami a medycyną. Artystyczne trio w składzie Miłosz Pękala, Bartosz WeberWiktor Podgórski inspiracje czerpało z takich dziedzin, jak medycyna, fizyka kwantowa oraz kultura Wschodu, tworząc seans muzyki osadzonej pomiędzy współczesną elektroakustyką, jazzem i minimalizmem. Na koncert wypełniony naturalnym pulsem i atmosferą medytacji zapraszamy już 23 listopada.

Grudzień, to koncert Julii Kent 14 grudnia. Jej utwory trafiają zarówno do miłośników muzyki klasycznej, jak i ambientowej. W trakcie koncertów, do loopowania fragmentów zagranych na wiolonczeli używa aplikacji Ableton Live, a utwory rejestruje za pomocą platformy Pro Tools. Jej występ będzie więc okazją do kontemplowania barwy instrumentów akustycznych deformowanych za pomocą najnowszych technologii.

25 stycznia ze swoim, już z samej nazwy, matematycznym projektem zawita do Filharmonii Mikołaj Bugajak, artysta na co dzień kryjący się pod pseudonimem NOON. Po 15 latach ponownie wystąpi w Szczecinie, z przekrojowym, w dużej mierze improwizowanym materiałem z albumu „Algorytm”. Tworzona przez niego solowa muzyka jest gęsta, ilustracyjna, wielowarstwowa. Korzysta z narzędzi analogowych i jak deklaruje, na jego wyobraźnię wpływają proste rozwiązania.

Inspiracją do stworzenia kompozycji, którą usłyszymy podczas koncertu 20 lutego była cymatyka – nauka o kształcie fal akustycznych, zajmująca się wizualną reprezentacją zjawisk sonicznych. Duet eksperymentatorów i improwizatorów – Teoniki RożynekQba Janicki – stworzyli kompozycję na perkusję amplifikowaną, elektronikę oraz zespół kameralny, która premierowo zabrzmi w Filharmonii w Szczecinie i będzie częścią wyjątkowego koncertu pełnego nieakademickiej elektroniki, sound designu oraz – pomimo klasycznego wykształcenia obu artystów – dalekiego od respektowania klasycznych reguł.

W młodzi muzycy Orkiestry zagrają awangardowy program współczesnych kompozytorów, Giovanniego Sollimy oraz Guillaume’a Connessona, i wejdą w dyskurs dźwiękowy generowany elektronicznie przez berliński duet Jac and Jerry. Koncert Chamber techno parade usłyszymu 21 marca.

4 kwietnia będziemy mieli szansę uczestniczyć w procesie wysoce zaawansowanego loopowania i bawienia się warstwami dźwiękowymi dzięki wiolonczelistce, kompozytorce i aranżerce Resinie (Karolinie Rec). Na scenie sali kameralnej Filharmonii w Szczecinie towarzyszyć jej będą Emilie Levienaise-FarrouchMateusz Rychlicki, a nastrój koncertu podkreślą wizualizacje przygotowane przez Mateusza Jarmulskiego.

Na zamknięcie naszych naukowych inspiracji czeka nas odrobina oddechu. 7 czerwca delektować będziemy się korelacją dźwięków syntetycznych z akustycznymi (w wykonaniu całej orkiestry). Będzie to wieczór z projektem orkiestrowym w opartym o twórczość legendy muzyki techno – Derricka Maya. Twórcy pionierskich dzieł muzyki elektronicznej towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie, a koncert poprowadzi Dzijan Emin, multiinstrumentalista, producent i kompozytor, który ma na swoim koncie współpracę m.in. z duetami Air i Daft Punk.

Zapraszamy na fascynującą podróż, która może nas zaprowadzić w zupełnie nieznane, ale z pewnością intrygujące zakątki muzyki. Filharmonia w Szczecinie znów stanie się miejscem muzycznych eksperymentów, a niezwykłe przestrzenie budynku na czas koncertów staną się dźwiękowym laboratorium.
VIDEOS UND FOTOS


Juni 2025
01JUN '25So, 12:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Handpan meditationsKoncert muzyki relaksacyjnej
01JUN '25So, 13:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
01JUN '25So, 13:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Sounds of the futureAusstellung
01JUN '25So, 17:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Efekt motylaFamilienkonzertfür Kinder mit Begleitpersonen
06JUN '25Fr, 14:00
06JUN '25Fr, 15:00
06JUN '25Fr, 19:00
Sinfonische Konzerte | Grandioso 2024/2025Klassizismus von mehreren SeitenSinfonisches Konzert
HEUTE07 JUNSa, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
HEUTE07 JUNSa, 12:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Sounds of the futureAusstellung
HEUTE07 JUNSa, 17:00
12JUN '25Do, 19:00
KAMMERKONZERTE | Misterioso 2024/2025Baltic Guitar Days | Duo MelisKammerkonzert
13JUN '25Fr, 14:00
13JUN '25Fr, 15:00
13JUN '25Fr, 19:00
Sinfonische Konzerte | Grandioso 2024/2025Abschluss der MusiksaisonSinfonisches Konzert
14JUN '25Sa, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
14JUN '25Sa, 12:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Sounds of the futureAusstellung
14JUN '25Sa, 19:00
Sinfonische Konzerte | Grandioso 2024/2025Abschluss der MusiksaisonSinfonisches Konzert
15JUN '25So, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
15JUN '25So, 12:00
Festiwal Słyszę Dobre Dźwięki 2025Sounds of the futureAusstellung
16 JUN, Mo, 19:00 - LUDVICO EINAUDI MUSICkoncert zewnętrzny
17JUN '25Di, 09:00
Donuta entdeckt copyKammerkonzertfür Kinder im Vorschul- und frühen Schulalter
17JUN '25Di, 11:00
Donuta entdeckt copyKammerkonzertfür Kinder im Vorschul- und frühen Schulalter
20JUN '25Fr, 14:00
20JUN '25Fr, 15:00
21JUN '25Sa, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
21JUN '25Sa, 21:00
FILHARMONIA LIGHT | Brillante 2024/2025 | Muzyka na wodzieMuzyka na wodzie Jana WaraczewskiegoKonzert
22JUN '25So, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
27JUN '25Fr, 14:00
27JUN '25Fr, 15:00
27JUN '25Fr, 21:00
FILHARMONIA LIGHT | Brillante 2024/2025Filmmusik im Amphitheater | 80. Geburtstag von StettinSinfonisches Konzert
28JUN '25Sa, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
29JUN '25So, 12:00
Galerie auf der 4. EtageHELMUT NEWTON. MUSIC & PORTRAITSAusstellung
Juli 2025
2025
REPERTOIRE